Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Lubuscy policjanci wyróżnieni przez Wojewodę

Data publikacji 13.02.2014

"Ten numer ratuje życie. Nie blokuj go bez potrzeby” –  to przesłanie akcji informacyjnej z okazji przypadającego co roku 11 lutego Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego. Wojewoda lubuski Jerzy Ostrouch z tej okazji we wtorek, 11 lutego br. wyróżnił operatorów lubuskiego WCPR oraz dyspozytorów służb.

W związku z obchodami Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112, który przypada 11 lutego, wojewoda Jerzy Ostrouch wyróżnił dyspozytorów służb odpowiedzialnych za informowanie o wypadkach, pożarach i innych nagłych wydarzeniach.

Spotkanie z wyróżnionymi osobami

Na spotkaniu w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim obecni byli szefowie służb, do których przekierowywane są połączenia z numeru 112: komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej Hubert Harasimowicz oraz zastępca komendanta Komendy Wojewódzkiej Policji Mirosław Domański. Głównymi bohaterami były jednak osoby, które szczególnie wyróżniły się w czasie ostatnich miesięcy funkcjonowania Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego: operatorzy LUW oraz osoby z drugiej strony funkcjonującego systemu – policjanci, strażacy i pracownicy Wojewódzkich Stacji Pogotowia ratunkowego. Wyróżnionymi osobami zostali:

  • Tomasz Stala z Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp.
  • Zbigniew Liwocha z Komendy Miejskiej Policji Zielona Góra
  • Grzegorz Petruk z Komendy Wojewódzkiej PSP w Gorzowie Wlkp.     
  • Dariusz Kaczmarek z Komendy Wojewódzkiej PSP w Gorzowie Wlkp.
  • Bożena Galacka z Samodzielnej Publicznej Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Gorzowie Wlkp. 
  • Mirosław Nowak z Wojewódzkiej  Stacji Pogotowia Ratunkowego SO ZOZ Zielona Góra  
  • Daniel Naumowicz, operator LUW
  • Marek Banaś, operator LUW

Specjalne podziękowania od wojewody Jerzego Ostroucha za sprawne funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego otrzymał również kierownik Centrum Powiadamiania Ratunkowego LUW Jerzy Sroczyński.

Kto obsługuje numer 112?

W Lubuskiem numer 112 obsługują operatorzy Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego, działającego Gorzowie Wlkp. Od 17 grudnia ubiegłego roku operatorzy odbierają połączenia z całego województwa. Zgodnie z założeniem systemu, pracownik centrum odbiera telefon i po rozpoznaniu rodzaju zgłoszenia przekierowuje rozmowę do dyspozytora odpowiedniej służby: policji, pogotowia lub straży pożarnej Dane statystyczne, opracowane po miesiącu funkcjonowania centrum pokazują, że największa liczba zgłoszeń przekierowywana jest do policji, najmniej do straży pożarnej. Ponadto, dzięki funkcjonowaniu WCPR udaje się wyeliminować zaangażowanie służb przy zgłoszeniach fałszywych. Dzięki pracy operatorów na poziomie WCPR zatrzymywanych jest ok. 80 % zgłoszeń fałszach.

W tym roku obchody Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego organizowane są pod hasłem uświadamiania mieszkańcom, że numer 112 służy wyłącznie do ratowania życia i zdrowia. Akcja ta ma na celu zmniejszenie liczby zgłoszeń bezzasadnych, która wg danych organizacji EENA (European Emergency Number Association), w całej Unii Europejskiej jest bardzo wysoka i wynosi ponad 50%.Znajomość numeru 112 jest w Polsce, w porównaniu z innymi państwami europejskimi, duża, ale nadal jest on zbyt często wybierany niezgodnie z przeznaczeniem. Akcja informacyjna ma na celu uświadomienie, jak największej liczbie warszawiaków, że blokowanie tego numeru uniemożliwia szybkie dodzwonienie się komuś, kto naprawdę potrzebuje pomocy.  W Polsce działa 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Centra działają w każdym mieście wojewódzkim oraz dodatkowo w Radomiu. Podstawowym założeniem systemu jest jak najszybsze odebranie połączenia i powiadomienie służb udzielających pomocy. W przypadku, gdy osoba przebywająca na terenie danego województwa łączy się z numerem 112 i nie może uzyskać połączenia z centrum na tym terenie, zgłoszenie jest przekazywane do innego ośrodka zgodnie z tzw. regułą zastępowalności. Operator, który odbierze zgłoszenie ustala lokalizację zdarzenia oraz przekazuje informacje do odpowiednich służb.

Na czym polega system?

System informatyczny działający w centrach pozwala na identyfikację numeru telefonu zgłaszającego, w tym także numerów zastrzeżonych. System dodatkowo wyświetla dane osoby, na którą telefon jest zarejestrowany oraz  pokazuje na mapie aktualną lokalizację telefonu. Pomaga to nie tylko w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnej lokalizacji (np. dziecko lub w przypadku wypadku samochodowego poza terenem zabudowanym), ale również ułatwia identyfikowanie fałszywych zgłoszeń, w przypadku, gdy zgłaszający podaje nieprawdziwą lokalizację. Wdrażanie numeru 112 rozpoczęło się w 1991 roku, a od 2008 roku jest to numer ratunkowy obowiązujący na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, osoby przebywające na terenie dowolnego kraju Unii mają możliwość połączenia się z operatorem bezpłatnego numeru 112 oraz uzyskać pomoc. Operatorzy numeru alarmowego muszą władać co najmniej jednym językiem obcym.

Co należy robić dzwoniąc pod 112?

Powinniśmy krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem w celu wezwania przez operatora właściwej służby, podać swoje imię i nazwisko, następnie wskazać miejsce przebywania lub adres, w którym miało miejsce zdarzenie lub sytuacja; jeśli to możliwe wskazać najszybszą drogę dojazdu do miejsca zdarzenia, udzielać dodatkowych informacji na zadawane przez operatora pytania. Należy pamiętać, aby nie rozłączać się do czasu wyraźnego polecenia operatora z uwagi na konieczność przekazania najważniejszych informacji o zdarzeniu, a także należy starać się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego dokonywano zgłoszenia na wypadek, gdyby operator próbował skontaktować się ponownie w celu weryfikacji informacji lub udzielenia innych dodatkowych informacji.

Czego możemy się spodziewać dzwoniąc pod 112?

Operator zapyta o rodzaj zdarzenia i miejsce zdarzenia, wstępnie dokona oceny sytuacji i dokona weryfikacji, która służba powinna być skierowana do miejsca zdarzenia, poinformuje o rodzaju zdarzenia właściwe służby ratunkowe najbliższe miejscu zdarzenia, dlatego tak istotne jest jak najbardziej precyzyjne wskazanie lokalizacji, jeśli zajdzie taka potrzeba, operator może połączyć osobę zgłaszającą zdarzenie bezpośrednio z dyspozytorem danej służby np.: z dyspozytorem medycznym.

Należy pamiętać, że w przypadku zagrożenia kilka osób może dzwonić jednocześnie na numer alarmowy 112, zgłaszając to samo zdarzenie. Nie należy się irytować, kiedy operator dokona przyjęcia zgłoszenia i po dokonaniu weryfikacji oraz zadaniu jednego lub dwóch pytań, szybko zakończy rozmowę. Działanie to ma na celu uniknięcie blokowania linii oraz powielania tych samych informacji o zdarzeniu, do którego zostały już zadysponowane właściwe służby. Pamiętajmy, że świadomie blokując numer 112, uniemożliwiamy kontakt osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem w CPR.

Komunikat przygotowano na podstawie materiału ze strony Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.

Całość publikacji znajduje się tutaj: Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

Powrót na górę strony