Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Holował nietrzeźwego będąc pijanym

Data publikacji 20.01.2014

Gorzowscy policjanci ruchu drogowego uniemożliwili dalszej jazdy nietrzeźwemu kierowcy, który poruszał się w Łupowie osobową Astrą. 32-letni gorzowianin holował ponadto Mercedesa Vito, którego kierowca także znajdował się pod działaniem alkoholu. Dodatkowo był poszukiwany listem gończym.

Gorzowscy policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego, którzy w zapewnianiu bezpieczeństwa na drogach znają się najlepiej, w minioną sobotę przed południem /18 stycznia 2014 roku/ byli świadkami niecodziennej sytuacji. Z uwagi na fakt, iż przepisy ruchu drogowego w kontekście holowania pojazdów są bardzo często łamane, postanowili zatrzymać do kontroli kierującego Oplem Astrą. Jego kierowca holował mercedesa Vito.

 

 

Już podczas sprawdzania dokumentów pojazdu policjant przypuszczał, że jego kierowca dalszą jazdę będzie musiał odłożyć. I to na dłużej. Badanie na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu tylko potwierdziło prognozy policjanta. Dla 32-letniego gorzowianina, który w organizmie miał ponad 0,7 promila oznaczało to koniec dalszej jazdy. I to w dłuższej perspektywie, bowiem oprócz utraty prawa jazdy grozi mu do 2 lat pozbawienia wolności. Podobne konsekwencje czekają jego kolegę, którego holował. Ten zasiadając za kierownicą Mercedesa Vito również znajdował się pod działaniem alkoholu. Jak się okazało 41-latek poszukiwany był także listem gończym.

 

Opisany wyżej przykład pokazuje, że wielu kierowców bagatelizuje wciąż przepisy prawa, lekceważąc potencjalne konsekwencje jazdy w stanie nietrzeźwości. W wielu przypadkach holowanie pojazdów odbywa się w sposób nieprawidłowy. Gdy takie zachowania mają miejsce na drodze, będąc dodatkowo potęgowane alkoholem, to stwarzają one śmiertelne zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego.

 

Art. 45 ustawy Prawo o ruchu drogowym:

1. Zabrania się:

1) kierowania pojazdem, prowadzenia kolumny pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt osobie w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;
2) holowania pojazdu kierowanego przez osobę, o której mowa w pkt 1;

Art. 31.

1. Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:

  1. prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;
  2. pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;
  3. w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;
  4. pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;
  5. pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;
  6. w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim - dwa układy;
  7. odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej.

2. Zabrania się holowania:

  1. pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;
  2. pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;
  3. więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;
  4. pojazdem z przyczepą (naczepą);
  5. na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.

3. W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.

 

Opracował: podkom. Marcin Maludy

Zespół Prasowy KWP w Gorzowie Wlkp.

Powrót na górę strony